Ode. Fassung der Uraufführung und Fassung von 1751 - HWV 75, 1736/1751
Besetzung: Soli SATB, Coro SATB, 2 Fl dolci, 2 Ob, 3 Fg, 2 Cor, 2 Tr, Timp, 2 (3) Vl, 2 Va, Vc, Bc
Sprache: Englisch
Dauer: 81 min
Zur prachtvollen Eröffnung seiner Oratoriensaison Anfang 1736 präsentierte Händel eine Komposition, die ihm wie kaum ein anderes seiner oratorischen Werke die Gelegenheit zur Darstellung seiner musikalischen Kunstfertigkeit bot: John Drydens 1696 veröffentlichte Ode "Alexander’s Feast or the Power of Music“ demonstriert die Macht der Musik am Beispiel des antiken Helden Alexander der Große. In dem von Newburg Hamilton am Ende ergänzten Text überhöht die heilige Cäcilia schließlich das antik-heidnische Geschehen, von Händel ausgedrückt in plastisch-kunstvoller Polyphonie.
Die vorliegende Neuausgabe basiert erstmals konsequent auf der Dirigierpartitur, die Händel für seine eigenen Aufführungen verwendete, und beseitigt dadurch nicht nur einige tradierte Fehler, sondern bietet auch Klarheit über die tatsächlich aufgeführten Chöre, Arien und Rezitative und deren Reihenfolge. Die Ausgabe bietet alternativ zwei aufführbare Fassungen: Die Fassung der Uraufführung 1736 sowie eine vom Komponisten überarbeitete Version von 1751. Außerdem ist die Einbeziehung des Harfenkonzerts HWV 294 (Carus 55.294) möglich, das Händel speziell für die Uraufführung von "Alexander’s Feast" komponierte.
For the magnificent opening of the oratorio season at the beginning of 1736 Handel presented a composition which, like hardly any of his other oratorios, gave him the opportunity to display his musical artistry: John Dryden’s ode Alexander’s Feast or the Power of Music, published in 1696, demonstrates the power of music by the example of the ancient hero, Alexander the Great. From the impressive lament on the death of Darius, the King of Persia, to the boisterous Praise of Bacchus Handel avails himself of the entire breadth of the musical representation of the emotions and the possibilities for expression. In the text by Newburg Hamilton added at the end of work St. Ceciliaelevates the events of the ancient heathen story, which Handel expressed in plastic, skillful polyphony. Later, this homage to the patron saint of church music, Handel also present the opportunity to perform the work on St. Cecilia's Day (22 November).
For the first time the present new edition is based consistently on Handel’s conducting score, which he used for his own performances of the oratorio, thus not only eliminating timeworn errors, but also offering clarity concerning the choruses, the arias and recitatives, actually performed in Handel’s concerts, as well as their sequence of performance. The new Carus edition offers two performance versions: the version of the premiere in 1736, as well as a revised version from 1751. Furthermore, the inclusion of the Concerto for Harp HWV 294 (CV 55.294) is also possible Handel composed this work especially for Alexander's Feast (as an illustration of Timotheus, the ancient poet who played the lyre). For this purpose the edition contains the appropriate alternatives for the sequence of the movements.